W Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Ociążu realizowane są dwa projekty matematyczne dofinansowane przez mBank w ramach programu grantowego mPotęga: „Skrojone na miarę” dla uczniów klas IV – VI i „Liczymy i oszczędzamy” dla uczniów klas VII – VIII.
Celem projektu Skrojone na miarę, którego koordynatorką jest Jolanta Poprawska jest ukazanie matematyki w krawiectwie i stolarstwie, zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu geometrii oraz rozwijanie kreatywności i wyobraźni uczniów w tworzeniu niepowtarzalnych przedmiotów. Uczniowie będą dokonywali pomiarów długości, pola powierzchni i objętości w terenie oraz rozwijali swoje umiejętności podczas zajęć warsztatowych z użyciem maszyn do szycia oraz narzędzi stolarskich.
W realizację projektu zostaną włączeni również rodzice którzy pomogą dzieciom w przygotowaniu rzeczy użytkowych ze skrawków materiałów (ozdoby świąteczne). Uczniowie pod okiem dorosłych będą wykrawali odpowiednie kształty, szyli ręcznie i na maszynie. Wykonają geoplany, drewniane bryły oraz elementy do gier.
Uczestnicy projektu odwiedzą dział krawiecki i stolarski w zakładzie Com40, gdzie pracuje część rodziców uczniów. Dzięki idei „zrób to sam” oraz ponownemu wykorzystaniu różnych materiałów uczniowie będą mieli satysfakcję z wykonanej pracy oraz przekonają się, że wpływa to korzystnie na środowisko i sprzyja oszczędzaniu. Zostaną przeprowadzone konkursy: „Kolorowa mozaika” w programie Scratch, najciekawszy filmik edukacyjny „Geometria w praktyce”, konkurs „Mistrz geometrii”. W czasie trwania projektu uczniowie będą współtworzyli szkolny blog a wyniki swojej pracy zaprezentują na szkolnym korytarzu.
Celem drugiego projektu Liczymy i oszczędzamy, którego koordynatorką jest Sylwia Naskręcka jest ukazanie praktycznego oblicza matematyki znanego nam z codziennych czynności. Realizację projektu zaplanowano na 4 miesiące, a uczniowie będą pracowali w trzech zespołach:
- żółty odpowie na pytanie: Czy warto zainstalować w moim domu ogniwa fotowoltaiczne? Zadaniem dzieci będzie przeliczyć koszty instalacji ogniw, a następnie wyliczyć kiedy te koszty się zwrócą oraz po jakim czasie będą przynosiły realne zyski. Dodatkowo uczniowie wskażą korzyści dla środowiska płynące z montażu takich ogniw.
- niebieski odpowie na pytanie: Czy warto zbierać deszczówkę? Zadaniem dzieci będzie obliczyć ile wody deszczowej można zebrać w ciągu jednego sezonu, na co ją przeznaczyć, a następnie przeliczyć jakie oszczędności wody będą w gospodarstwie po odliczeniu zebranej deszczówki. Dodatkowo uczniowie wskażą korzyści dla środowiska płynące ze zbierania takiej wody.
- zielony odpowie na pytanie: Czy warto stosować środki chemiczne do ochrony pralki? Zadaniem dzieci będzie przeliczyć koszty zakupu środka i pralki oraz ocenić czy chronić w ten sposób urządzenie czy może jednak kupić nowe. Dodatkowo uczniowie wskażą korzyści dla środowiska związane z nieużywaniem środków chemicznych oraz przetwarzaniem surowców wtórnych. Będziemy również szukać sposobów zainwestowania zaoszczędzonych środków finansowych.
Dzieci spotkają się z pracownikiem firmy montującej ogniwa oraz z przedstawicielem banku, który udzieli dzieciom informacji w jaki sposób zainwestować swoje oszczędności. W listopadzie odbędzie się kiermasz sprzedaży ekologicznych toreb oraz konkurs na najciekawszy Lapbook promujący alternatywne źródła energii. W czasie trwania projektu uczniowie będą współtworzyli szkolny blog.
Realizacja powyższych zadań pokaże uczniom życiową użyteczności wiedzy i umiejętności matematycznych. Wpłynie na rozwijanie aktywności i kreatywności wśród uczniów oraz na kształcenie nawyku oszczędzania energii elektrycznej i wody oraz środków finansowych, a także ich inwestowania. Ułatwi budowanie świadomości ekologicznej oraz osobistej odpowiedzialności za środowisko.